World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Operation Tailwind

Operation Tailwind
Part of the Vietnam War

SOG Hatchet force loads up for Operation Tailwind
Date 11–13 September 1970
Location Southeastern Laos
Result U.S.-South Vietnamese victory
United States
South Vietnam
North Vietnam
Commanders and leaders
CPT Eugene McCarley Unknown
Hatchet Force of
16 Americans
110 Montagnards
Casualties and losses
3 killed
49 wounded
At least 54 killed

Operation Tailwind was a covert incursion into southeastern Laos during the Vietnam War, conducted between 11–13 September 1970. The purpose of the operation was to create a diversion for a Royal Lao Army offensive and to exert pressure on the occupation forces of the People's Army of Vietnam (PAVN). It involved a company-sized element of US Army Special Forces and Montagnard commando (Hatchet Force) of the Military Assistance Command, Vietnam Studies and Observations Group (MACV-SOG or SOG).

Nearly 30 years later, Peter Arnett narrated a CNN/Time magazine report produced by April Oliver, Jack Smith, Pam Hill, and others. The Valley of Death report claimed sarin nerve gas had been used, and other war crimes had been committed by US forces during Tailwind. This kicked off a controversy that ended in retraction of the claim by both news organizations and the firing of Peter Arnett and the producers responsible for the claims.


  • Operation 1
  • False reporting accusations 2
    • Fallout 2.1
    • In popular culture 2.2
  • References 3
  • External links 4


During late 1970 the overall US-supported military effort in the covert war in the Kingdom of Laos was floundering. Operation Gauntlet, a multi-battalion Royal Lao Army offensive that was to determine the fate of Paksong and the strategic Bolovens Plateau, was failing. A call went out to SOG's Saigon headquarters asking if the highly classified unit could insert an element near Chavane and disrupt PAVN defenses. Colonel John Sadler, SOG's commander agreed to undertake the mission, even though none of his cross-border reconnaissance teams had ever operated so deep in Laos and the target area was 20 miles (30 km) beyond the unit's authorized area of operations.

The mission was launched by three platoons of Command and Control Central's (Kontum) Hatchet Company B and two United States Air Force Pathfinder Teams. The 16 Americans and 110 Montagnards, under the command of Captain Eugene McCarley, were heli-lifted from a launch site at Dak To to a landing zone (LZ) in a valley 60 miles (100 km) to the west, near Chavane. The distance to the target was so great that the men were lifted by three United States Marine Corps (USMC) Sikorsky CH-53 Sea Stallion helicopters from HMH-463,[1] escorted by 12 USMC and Army Bell AH-1 Cobra gunships.

McCarley then called down airstrikes on enemy troop dispositions and equipment caches. The North Vietnamese responded by trying to concentrate their forces, but the US troops kept on the move, even at night.

On the morning of the third day the Americans overran a PAVN bivouac and killed 54 troops. Why the Vietnamese had not fled was a quandary until members of the Hatchet Force discovered a bunker buried beneath 12 feet of earth. Inside they found a huge cache of maps and documents. They had overrun the PAVN logistical headquarters that controlled all of Laotian Route 165. Two footlockers were quickly filled with the intelligence haul, and the Hatchet Force then began to look for a way out. The North Vietnamese were closing in, but McCarley, instead of moving toward an LZ large enough for the extraction of the entire force, dropped off elements at three separate (and smaller) landing zones, catching the PAVN unprepared.

Casualties incurred during the operation amounted to three Montagnards killed in action and 33 wounded while all 16 Americans were wounded. Two CH-53s were shot down during the operation.[1] Many more men of the Hatchet Force would have died had it not been for the efforts of SOG medic Sergeant Gary Rose, who was recommended for the Medal of Honor for his actions.[2] He was subsequently awarded the Distinguished Service Cross for his actions.[3]

Actions taken during the extraction operations later came under fierce dispute. Allegations were made that US aircraft, in an unprecedented reversal of policy and breach of international treaties, had utilized sarin nerve gas ("GB" in US/NATO nomenclature) when North Vietnamese ground troops began to attack the landing zones. It has not been disputed that some chemical agent was utilized, nor that both North Vietnamese and American soldiers struggled against its effects. However, most witnesses, sworn and unsworn, stated categorically that only a potent tear gas (most likely a CN/CS mixture) was used. Others, according to two members of the US media, insisted it was sarin, or a combination of tear gas and sarin.[4]

False reporting accusations

On 7 June 1998 a controversial version of the above events was broadcast during the premiere of the Cable News Network's NewsStand CNN & Time in a report entitled "Valley of Death". The segment alleged that Operation Tailwind had been devised simply to eliminate a group of Americans who had defected to the enemy and were holed up in a Laotian village. The broadcast went on to claim that sarin had been utilized during the operation. According to "Valley of Death", the agent had been sprayed from aircraft twice—once to prep the village and once during the extraction. It also claimed that over 100 men, women, and children had been killed during the attack on the village.

The broadcast (and the ensuing 15 June Time magazine article) seemed to have reliable credentials. Admiral Thomas Moorer, chairman of the Joint Chiefs of Staff at the time of Tailwind, appeared to state that nerve agents had been used, and not just during this operation. However, Admiral Moorer later told investigators he "never confirmed anything" to the CNN regarding Operation Tailwind, that he had no knowledge of the use of Sarin or the targeting of defectors, and he felt that April Oliver had asked him "trick" questions.[5] Later in sworn deposition testimony, Admiral Moorer reviewed April Oliver’s notes of her interviews of him, including his responses to her questions, and he did not make any significant objections to their accuracy.[6] Former SOG Lieutenant Robert Van Buskirk (one of the three platoon leaders) and three of the participating SOG sergeants allegedly lent testimony to support the allegations as edited and presented in the televised and published investigative report.

Van Buskirk stated that the Hatchet Force was exposed on the landing zone ("LZ") when the teargas agent was deployed to drive the enemy back. He also stated that he saw his men (who were not equipped with gas masks) convulsing when the wind blew the agent back upon the LZ.

The reports, which indicated that war crimes had been committed, caused the Pentagon to launch its own investigation. It concluded the claims made in the program were false.


CNN and Time magazine then undertook an internal investigation which, after three weeks, concluded that the journalism was "flawed" and the report should be publicly retracted and apologies made. Two key CNN producers of the report, April Oliver and Jack Smith, were fired outright. Senior producer Pam Hill resigned. Reporter Peter Arnett was reprimanded and soon left for HDNet and then NBC.

New York attorney Floyd Abrams had urged CNN/Time Warner to retract the report, while acknowledging that it may have had truth to it, saying, "It doesn't necessarily mean that the story isn't true. … Who knows? Someday we might find other information. And, you know, maybe someday I'll be back here again, having done another report saying that, 'You know what? It was all true.'"[7]

As a supplement to CNN’s retraction, on July 2 and July 5, 1998, after firing Oliver and Smith, CNN aired retraction broadcasts which sought to portray some of the sources for the Tailwind reports as unreliable.[8]

The producers, Oliver and Smith, were chastised but unrepentant. They put together a 77-page document [9] supporting their side of the story, with testimony from military personnel apparently confirming the use of sarin. Active and retired military personnel consulted by the media, including CNN's own military analyst, USAF Major General Perry Smith (ret), noted that a particularly strong non-lethal formulation of "CS" teargas was indeed used during Tailwind, but that it should not be confused with sarin, which is categorized as a weapon of mass destruction by the United Nations.[10]

In early July 1998, CNN News Group Chairman, President and CEO Tom Johnson issued a statement describing the findings of the internal investigation. He pledged acceptance of the findings and reiterated that the allegations in Valley of Death and related reports "cannot be supported." He said there was insufficient evidence that sarin or any other deadly gas was used, nor could CNN confirm that American deserters were targeted or even at the camp in Laos.

After their dismissal from CNN, Oliver and Smith ardently maintained the truth of their work and both brought lawsuits against their former employer. Oliver was the first to settle out of court for a reputed $1 million.[11] Smith fought longer but also eventually settled for an unknown amount.[11] By June 2000, less than two years later, none of the executives responsible for hiring and firing the two, including Johnson, remained with CNN.

Several individuals who were sources for the reports, whose images were shown in the reports or who were otherwise involved in the reports brought legal actions against CNN and Time Warner. These actions were combined by the Judicial Panel for Multidistrict Litigation and were assigned to the United States District Court in the Northern District of California and became collectively known as the “Operation Tailwind” litigation.[12]

In these legal actions, CNN and Time Warner defended its reports from claims of defamation and most of these actions were dismissed.[13] In none of these cases did a court find that the original Tailwind reports had defamed anyone.

A decision by the Ninth Circuit Court of Appeals in one of the cases states that the Tailwind reports did not defame the plaintiff who was a source for the reports because the plaintiff, in his interviews with CNN, “admitted the truth of each of the three facts he now challenges.”[14] The Ninth Circuit went on to state that CNN may have subsequently defamed this source in its retraction broadcast’s statement seeking to portray the source as unreliable and that the question of whether the source was defamed by CNN in that retraction broadcast “merits further development” and remanded “this issue to the district court for further proceedings.”[15]

In popular culture

The second season of the HBO series The Newsroom featured a major storyline involving the fictional ACN's coverage of "Operation Genoa," which was based loosely on the fallout surrounding CNN's coverage of Tailwind.[16] HBO is owned by an operating subsidiary of Time Warner.


  1. ^ a b Cosmas, Graham (1988). U.S. Marines in Vietnam: Vietnamization and Redeployment 1970–1971. History and Museums Division, Headquarters, U.S. Marine Corps. pp. 295–6.  
  2. ^ Plaster, John L. "THE TRUE STORY OF OPERATION TAILWIND" (PDF). Retrieved 4 September 2013. 
  3. ^ MilitaryTimes Retrieved 4 September 2013. 
  4. ^ "DoD News Briefing, Operation TAILWIND, Tuesday, July 21, 1998". DefenseLINK, the official web site for the U.S. Department of Defense. Retrieved 2007-05-09. 
  6. ^ Admiral Moorer Deposition, Retrieved November 14, 2013.
  7. ^ Phillips, Peter M, editor. Censored 1999: The News That Didn't Make the News (Seven Stories Press, 1999), p. 28.
  8. ^ CNN Talkback Live on July 2, 1998 and Newstand: CNN & Time on July 5, 1998.
  9. ^ “TAILWIND” Rebuttal to the Abrams/Kohler Report Oliver, Smith (July 22, 1998).
  10. ^ Smith, Perry. "The Lessons of Tailwind: CNN’s former military adviser sifts through the wreckage of the ill-fated 'Valley of Death' report." American Journalism Review (Dec. 1998).
  11. ^ a b Blowing in the "Tailwind" | Center for Media and Democracy
  12. ^ In re Cable News Network and Time Magazine “Operation Tailwind” Litigation, 106 F. Supp. 2d 1000 (2000) retrieved November 16, 2013.
  13. ^ In re Cable News Network and Time Magazine “Operation Tailwind” Litigation, 106 F. Supp. 2d 1000 (2000) , retrieved November 16, 2013; September 21, 2006 Judgment of the United District Court for the Northern District of California San Jose Division, in Case No. C 99-20137 JF (RS), Lead Case No. C 98-20946 JF RS MDL Case No. 1257.
  14. ^ 284 F.3d 977, page 4571-4572.
  15. ^ 284 F.3d 977, page 4575-4578.
  16. ^  

External links

  • CNN Retraction
  • Report done by
  • The Department of Defense report
  • CNN's report
  • Collection of Tailwind material from
  • "Air Force History Report on Project Tailwind" (PDF). USAF History Support Office. 16 July 1998.  224 pages (only addresses Sarin allegations)
  • Short interview of April Oliver at the World Socialist website
  • One-hour audio interview of April Oliver on Black Op Radio – show 5a &5b

This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.

Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from iCloud eBook Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.