World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Seymour Hersh

Article Id: WHEBN0000316118
Reproduction Date:

Title: Seymour Hersh  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: My Lai Massacre, Nuclear weapons and Israel, Ghouta chemical attack, Iran–United States relations, Office of Special Plans
Collection: 1937 Births, American Investigative Journalists, American Jews, American Journalists of Jewish Descent, American People of Lithuanian-Jewish Descent, American People of the Vietnam War, American War Correspondents, Espionage Writers, George Polk Award Recipients, Jewish American Writers, Living People, My Lai Massacre, Pulitzer Prize for International Reporting Winners, The New York Times Writers, The New Yorker Staff Writers, University of Chicago Alumni, Writers from Chicago, Illinois
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

Seymour Hersh

Seymour Hersh
Seymour Hersh at the 2004 Letelier-Moffitt Human Rights Award
Born (1937-04-08) April 8, 1937
Chicago, Illinois, United States
Alma mater University of Chicago
Occupation Journalist
Spouse(s) Elizabeth Sarah Klein (m. 1958)
Awards Polk Award (1969, 1973, 1974, 1981, 2004)[1][2]
Pulitzer Prize (1970)[3]
[4]

Seymour Myron "Sy" Hersh (born April 8, 1937) is an American Fatah al-Islam through aid to Lebanese Sunni Prime Minister Fouad Siniora.[67] Following the publication of the story, journalists in Beirut uncovered that Hersh put forth the claim without any reliable sources. Hersh had heard the unconfirmed story from Robert Fisk who had, in turn, heard the story from former British intelligence agent Alastair Crooke. Crooke had only heard it circulated as rumor and no one had fact checked the claims before Hersh ran the story[68] which prompted a variety of criticisms.[69]

Morarji Desai libel suit

Hersh claimed in his 1983 book The Price of Power that former Indian Prime Minister Morarji Desai had been paid $20,000 a year by the CIA during the Johnson and Nixon administrations. Desai called the allegation "a scandalous and malicious lie" and filed a $50 million libel suit against Hersh. By the time the case went to trial Desai, by then 93, was too ill to attend. CIA director Richard Helms and Henry Kissinger testified under oath that at no time did Desai act in any capacity for the CIA, paid or otherwise. The Judge found in favor of Hersh.[70][71]

Awards, honors and associations

His journalism and publishing awards include the 1970 Pulitzer Prize, the 2004

  • 2004: following Hersh's 2004 articles in the New Yorker magazine exposing the Abu Ghraib scandal: National Magazine Award for Public Interest, Overseas Press Club Award, National Press Foundation's Kiplinger Distinguished Contributions to Journalism Award, and his fifth George Polk Award.
  • Publications

    Books

    Articles and reportage

    • New YorkerFull list of published articles in the
    • London Review of BooksCollected articles for
    • "Huge CIA Operation Reported in US against Antiwar Forces, Other Dissidents During Nixon Years" by Seymour Hersh, New York Times, December 22, 1974 – Hersh's article detailing CIA covert operations which eventually led to the formation of the Church Committee.
    • St. Louis Post Dispatch My Lai

    Forewords

    • Hersh, Seymour M. (foreword) (2005) in Scott Ritter: Iraq Confidential: The Untold Story of the Intelligence Conspiracy to Undermine the UN and Overthrow Saddam Hussein (Hardcover), Nation Books, ISBN 1-56025-852-7

    See also

    References

    1. ^
    2. ^
    3. ^
    4. ^
    5. ^ Phelan, Matthew (2011-02-28) Seymour Hersh and the men who want him committed, Salon.com
    6. ^
    7. ^ a b
    8. ^
    9. ^
    10. ^
    11. ^ "The Press: Miscue on the Massacre" Archived December 14, 2008 at the Wayback Machine
    12. ^ ©2009 movie trailerMy Lai Four on YouTube
    13. ^ http://m.youtube.com/watch?v=yB9JUEIHlmw|16:06
    14. ^ Hersh on My Lai transcript
    15. ^ My Lai and Sy Hersh reappraisal
    16. ^ Nick Turse the nation My Lai month
    17. ^ Document Friday: The Origins of "Glomar" Declassified, William Burr, June 15, 2012.
    18. ^ A Cold War Conundrum: The 1983 Soviet War Scare Benjamin B. Fischer, 1997
    19. ^
    20. ^
    21. ^
    22. ^
    23. ^
    24. ^
    25. ^
    26. ^
    27. ^
    28. ^
    29. ^ New York TimesBush Calls Reports of Plan to Strike Iran 'Speculation' –
    30. ^
    31. ^
    32. ^
    33. ^
    34. ^
    35. ^
    36. ^
    37. ^ a b c
    38. ^
    39. ^
    40. ^
    41. ^
    42. ^
    43. ^
    44. ^
    45. ^
    46. ^
    47. ^
    48. ^ The Daily Telegraph, 23 March 2013, Syria chemical weapons: finger pointed at jihadists
    49. ^
    50. ^ a b Seymour M. Hersh "Whose Sarin?", London Review of Books, 8 December 2013
    51. ^ Michael Calderone "New Yorker, Washington Post Passed On Seymour Hersh Syria Report", The Huffington Post, 8 December 2013
    52. ^
    53. ^ a b c "Hersh's Dark Camelot", Los Angeles Times, December 28, 1997
    54. ^ "Hersh's History", Barbara Comstock, National Review, May 20, 2004
    55. ^ Hersh, The Dark Side of Camelot, 1997, p. 107, hardback edition
    56. ^ Hersh, ibid
    57. ^ a b Hersh, The Dark Side of Camelot, p. 108, hardback edition
    58. ^ Kilgallen, Dorothy. "Voice of Broadway" The Post-Journal May 27, 1960, p. 11
    59. ^ Moore, Martha T. "Disputed Kennedy Papers Investigated – Documents Called Forgeries Subject of Criminal Probe." USA Today October 16, 1997, p. 2A.
    60. ^ a b c d Grove, Lloyd. "Was The Handwriting On The Wall? The Long Tangled Tale of Seymour Hersh and the Forged JFK Papers." Washington Post October 27, 1997, p. C1
    61. ^
    62. ^ "Man Convicted of Sale of Kennedy Forgeries – Documents Were Source For Book." The Washington Post May 1, 1999, p. C2. No byline.
    63. ^ a b c "Many Sources But No Meat", Amir Taheri, The Sunday Telegraph, September 19, 2004
    64. ^ a b c d e f
    65. ^ "Hersh: U.S. mulls nuclear option for Iran", CNN, April 10, 2006
    66. ^ "The Avenger: Sy Hersh, Then and Now", Scott Sherman, Columbia Journalism Review, July/August 2003 Pages 34–43
    67. ^
    68. ^
    69. ^
    70. ^ David Margolick. "U.S. Journalist Cleared of Libel Charge by Indian". New York Times. October 7, 1989.
    71. ^ "Court upholds ruling in Hersh libel suit". Chicago Tribune. January 31, 1992.

    External links

    • Seymour Hersh at the Internet Movie Database
    • Appearances on C-SPAN
    • Ubben Lecture at DePauw University; December 9, 1997
    • Seymour Hersh Interviewed by Mehdi Hasan
    • "Current State of Investigating Reporting", talk given at BU, May 19 2009
    In March 2007, Hersh asserted in a

    Link between the US government and Fatah al-Islam

    In a subsequent interview with New York magazine, Hersh regretted that "I actually didn't quite say what I wanted to say correctly. ... It wasn't that inaccurate, but it was misstated. The next thing I know, it was all over the blogs. And I just realized then, the power of—and so you have to try and be more careful."[64] In Chain of Command, he wrote that one of the witness statements he had read described the rape of a boy by a foreign contract interpreter at Abu Ghraib, during which a woman took pictures.[64]

    Basically what happened is that those women who were arrested with young boys, children, in cases that have been recorded, the boys were sodomized, with the cameras rolling, and the worst above all of them is the soundtrack of the boys shrieking. That your government has. They're in total terror it's going to come out.[64]

    Some of Hersh's speeches concerning the Iraq War have described violent incidents involving U.S. troops in Iraq. In July 2004, during the height of the Abu Ghraib scandal, he alleged that American troops sexually assaulted young boys:

    Those who criticize Hersh's credibility especially point to Hersh's public speeches and interviews, rather than his print work. In an interview with New York magazine, Hersh made a distinction between the standards of strict factual accuracy for his print reporting and the leeway he allows himself in speeches, in which he may talk informally about stories still being worked on or blur information to protect his sources. "Sometimes I change events, dates, and places in a certain way to protect people. ... I can't fudge what I write. But I can certainly fudge what I say."[64]

    Speeches

    David Remnick, the editor of The New Yorker, maintains that he is aware of the identity of all of Hersh's unnamed sources, telling the Columbia Journalism Review that "I know every single source that is in his pieces. ... Every 'retired intelligence officer,' every general with reason to know, and all those phrases that one has to use, alas, by necessity, I say, 'Who is it? What's his interest?' We talk it through."[66]

    In response to an article in The New Yorker in which Hersh alleged that the U.S. government was planning a strike on Iran, U.S. Defense Department spokesman Bryan G. Whitman said, "This reporter has a solid and well-earned reputation for making dramatic assertions based on thinly sourced, unverifiable anonymous sources."[65]

    As soon as he has made an assertion he cites a 'source' to back it. In every case this is either an un-named former official or an unidentified secret document passed to Hersh in unknown circumstances. […] By my count Hersh has anonymous 'sources' inside 30 foreign governments and virtually every department of the U.S. government.[63]

    There has been sustained criticism of Hersh's use of anonymous sources.[53][63][64] Critics, including Edward Jay Epstein and Amir Taheri, say he is over-reliant on them.[53][63][64] Taheri, for example, when reviewing Hersh's Chain of Command (2004), complained:

    Use of anonymous sources

    [60] In 1997 the Kennedy family denied Cusack's claim that his late father had been an attorney who had represented JFK in 1960.[62], newspapers, including The Dark Side of Camelot A month before the publication of

    "Kater was not taken seriously by the national press corps," wrote Hersh, "but she came close to attracting media attention. On May 14, 1960, just four days after Kennedy won the West Virginia primary, she approached him at a political rally at the University of Maryland carrying a placard with an enlarged snapshot of the early-morning scene outside Pamela Turnure's apartment. Kennedy ignored her, but a photograph of the encounter was published in the next afternoon's Washington Star, along with a brief story describing her as a heckler."[57] The microfilmed editions of May 14, 15 and 16 of the Washington Star, known at the time as the Evening Star of Washington, DC and The Sunday Star, do not contain such a photograph or brief story. Hersh could not have confused it with the Washington Post or The Washington Daily News because neither the name "Florence Kater" nor a photograph of her appeared in those newspapers either, in connection with the May 14 event.Syndicated columnist Dorothy Kilgallen clarified in May 1960 that the Evening Star had published the photograph of and text about Kater in its "five-star edition," then the staff of "the gazette" removed them from subsequent editions.[58] Hersh did not include Kilgallen's explanation in his book.

    Hersh did not publish such a photograph in The Dark Side of Camelot or cite an interview with Florence Kater. She died many years before he started work on the book. If another writer or journalist ever interviewed her, Hersh did not use such a source. In the book he asserted that Kater had attended a 1960 presidential campaign stop near Washington, DC, carrying a blow-up of her alleged photograph of an adulterous Sen. Kennedy attempting to shield his face.[57]

    Hersh repeatedly described Kennedy as a playboy and implied that many journalists were aware of his womanizing but turned a blind eye, even ignoring or denigrating witnesses to the infidelity who wanted to go public. One of Hersh's assertions on his theme, however, is backed with erroneous references (and remains unsubstantiated). The author identified one Florence M. Kater as a "middle-aged housewife"[55] who supposedly knew of Kennedy's womanizing during his 1960 presidential campaign. According to Hersh, this woman, who was allegedly the former landlady of JFK's senatorial aide/love interest Pamela Turnure, decided in 1959 to break the news on this topic; "in late 1958" (the year before she decided to go public) she "ambushed Kennedy leaving the new apartment [to which Turnure allegedly moved to escape Kater's eavesdropping] at three A.M. and took a photograph of the unhappy senator attempting to shield his face with a handkerchief."[56]

    Hersh's 1997 book about John F. Kennedy, The Dark Side of Camelot, made a number of controversial assertions about the former president, including that he had had a "first marriage" to a woman named Durie Malcolm that was never terminated, that he had been a semi-regular narcotics user, and that he had a close working relationship with mob boss Sam Giancana which supposedly included vote fraud in one or two crucial states in the 1960 presidential election. For many of these claims, Hersh relied only on hearsay collected decades after the event. In a Los Angeles Times review, Edward Jay Epstein cast doubt on these and other assertions, writing, "this book turns out to be, alas, more about the deficiencies of investigative journalism than about the deficiencies of John F. Kennedy."[53] Responding to the book, historian and former Kennedy aide Arthur Schlesinger, Jr. called Hersh "the most gullible investigative reporter I've ever encountered."[54]

    Kennedy research

    Criticism

    Eliot Higgins an amateur blogger, using youtube video evidence, argued that the munitions used in the Ghouta attack were only possessed by Syrian government forces, apparently ruling out state-sponsored rebels. He claims the range of the rockets used is consistent with them being fired from government-held territory, though this was discerned through watching videos on YouTube and referencing Google Earth. In a MintPress News interview between MIT professor Theodore Postol, Hersh, and Higgins, Postol supported Hersh's assessment and criticized Higgins, saying the latter "has done a very nice job collecting information on a website. As far as his analysis, it's so lacking any analytical foundation it's clear he has no idea what he's talking about."[52]

    On 8 December 2013, the London Review of Books published an online article by Hersh alleging that President Obama had "omitted important intelligence, and in others he presented assumptions as facts" in his assertion during his televised speech of 10 September that Bashar Al-Assad regime had been responsible for the use of sarin in the Ghouta chemical attack of 21 August 2013 against a rebel-held district of Damascus.[50] In particular, Hersh wrote of anonymous intelligence sources telling him that the Syrian army was not the only agency with access to sarin, referring to the Al-Nusra Front Jihadist group, and that, during the period before the Ghouta attack, secretly implanted sensors at the country's known bases had not detected suspicious movements suggesting a forthcoming chemical attack in the period.[50] The New Yorker and The Washington Post had both decided against publishing Hersh's account.[51]

    During the Syrian Civil War US President Obama had argued in a 2012 speech that a chemical attack in Syria would constitute crossing a "red line" and that this would trigger a US military intervention against the government of Syrian President Bashar al-Assad.[46] Since his speech, and prior to the chemical attacks in Ghouta, chemical weapons were suspected to have been used in at least four attacks in the country.[47] On 23 March 2013, the Syrian government requested the UN send inspectors to investigate an incident in town of Khan al-Assal, where it said opposition forces had used chlorine-filled rockets.[48] However, on 25 April US Secretary of Defense Chuck Hagel stated that US intelligence showed the Assad government had likely used chemical weapons – specifically sarin gas.[49]

    Syrian Civil War

    that he found Hersh's story credible: The American Conservative, opined in Philip GiraldiOn May 20, a former CIA officer,

    On May 12, the Pakistan-based journalist Amir Mir disclosed that the "walk-in" who had provided the CIA with the information about bin Laden's whereabouts was Brigadier Usman Khalid of ISI.[43][44]

    Others criticized the press response. In an article for the Columbia Journalism Review, Trevor Timm wrote that "barely any follow-up reporting has been done to corroborate or refute his [Hersh's] claims", and observed that Slate, for example, "ran five hit jobs on Hersh within 36 hours".[42]

    Hersh's story drew harsh criticism from media commentators and officials. Peter Bergen disputed Hersh's contentions, saying they "defy common sense";[38] Hersh responded that Bergen simply "views himself as the trustee of all things Bin Laden".[39] A similar dismissal of Hersh's account came from former CIA Deputy Director Michael Morell.[40] A former intelligence official who had direct knowledge of the operation speculated that the Pakistanis, who were furious that the operation took place without being detected by them, were behind the false story as a way to save face.[41]

    Since his killing in 2011, the U.S. media has reported that bin Laden was given a perfunctory naval funeral off the deck of an aircraft carrier, to prevent any gravesite from becoming a symbol of martyrdom. According to Hersh's account of the assassination, bin Laden's corpse never made it to the USS Carl Vinson, because it had been torn apart by machine gun fire at point blank range before the CIA took whatever shreds were left: "Some members of the SEAL team had bragged to colleagues and others that they had torn bin Laden's body to pieces with rifle fire. The remains, including his head, which had only a few bullet holes in it, were thrown into a body bag and, during the helicopter flight back to Jalalabad, some body parts were tossed out over the Hindu Kush mountain." And bin Laden's wives and children were never turned over to the Americans for questioning.

    Hersh claims that Pakistan Army and the intelligence service, knew of the U.S. Navy SEALs' raid and made sure that the two helicopters carrying the SEALs to Abbottabad crossed Pakistani airspace without triggering an alarm: "The most blatant lie was that Pakistan's two most senior military leaders—General Ashfaq Parvez Kayani, chief of the army staff, and General Ahmed Shuja Pasha, director general of the ISI—were never informed of the US mission."[37] The report also states that Pakistani officials knew about the raid before it happened in May 2011 and instructed those monitoring bin Laden's compound to allow the SEALs to conduct the operation unobstructed.

    The official U.S. version is that bin Laden's location at Abbottabad was identified by the CIA by tracking an al-Qaeda courier, Abu Ahmed al-Kuwaiti. Hersh reports that in August 2010 a former senior Pakistani intelligence officer walked into the office of Jonathan Bank, the CIA station chief at the US embassy in Islamabad and betrayed the secret of bin Laden's whereabouts in return for part of the $25 million reward, and has since been relocated with his family to Washington and is a consultant to the CIA. The ISI had captured bin Laden in 2006; he had lived undetected from 2001 to 2006 with some of his wives and children in the Hindu Kush mountains. The ISI got to him by paying some of the local tribal people to betray him. Bin Laden was very ill and was living as prisoner under ISI control in the garrison town of Abbottabad less than two miles from Pakistan's National Military Academy at Kakul (equivalent of United States Military Academy at West Point). The Saudi government also knew about Osama's presence in Abbottabad and had advised the Pakistanis to keep him as a prisoner and gave financial assistance. Major Amir Aziz, a Pakistani Army doctor, was ordered to move near his compound to provide treatment. Aziz was also given a share of the $25 million reward because he got the DNA sample which conclusively proved that it was bin Laden. A real casualty in the whole affair was the doctor named Shakil Afridi. His perfectly legitimate hepatitis B vaccination programme was claimed to be the way the US obtained bin Laden's DNA. Afridi became the sacrificial lamb because the US wanted to protect its real CIA informant, Amir Aziz, who had been held by the Pakistanis. Afridi was sentenced to 33 years by the Pakistanis. Other vaccination programmes were canceled once this lie was put forth. In taking out one terrorist, long past his prime, the US and Pakistan could have inadvertently endangered the public health of thousands.[37]

    Operation Neptune Spear is often contrasted with a low point—Operation Eagle Claw, the botched 1980 attempt to rescue American hostages in Iran ordered by President Jimmy Carter that killed eight troops and freed no captured Americans.

    The killing was the high point of Obama's first term, and a major factor in his re-election. The White House still maintains that the mission was an all-American affair, and that the senior generals of Pakistan's army and Inter-Services Intelligence agency (ISI) were not told of the raid in advance. This is false, as are many other elements of the Obama administration's account.[37]

    On May 10, 2015, Hersh published the 10,000-word article "The Killing of Osama bin Laden" in the London Review of Books (LRB) on the fourth anniversary of the Abbottabad raid that killed bin Laden (Operation Neptune Spear). It immediately went viral, crashing the LRB website.[36] Hersh outlined with extensive quoting of both named and unnamed sources the background to how bin Laden's presence in Abbotabad came to be known to the U.S. government and how the SEAL raid was in fact known to the Pakistanis and had ISI cooperation. Hersh alleges the U.S. government's narrative was in fact an elaborate cover story meant to conceal Pakistan's relationship with the Al Qaeda leader and to yield maximum political payoff for President Barack Obama in the runup to the 2012 election season:

    In September 2013, during an interview with The Guardian, Hersh commented that the 2011 raid that resulted in the death of Osama bin Laden was "one big lie, not one word of it is true". He made the claim that the Obama administration lies systematically, and that American media outlets are reluctant to challenge the administration, saying "It's pathetic, they are more than obsequious, they are afraid to pick on this guy [Obama]".[34] Hersh later clarified that the lying began in the aftermath of bin Laden's death.[35]

    Killing of Osama bin Laden

    In August 2006, in an article in The New Yorker, Hersh claimed that the White House gave the green light for the Israeli government to execute an attack on Hezbollah in Lebanon. Supposedly, communication between the Israeli government and the US government about this came as early as two months in advance of the capture of two Israeli soldiers and the killing of eight others by Hezbollah prior to the 2006 Lebanon War in July 2006.[32] The US government denied these claims.[33]

    Lebanon

    During one journalism conference, Hersh claimed that after the Strait of Hormuz incident, members of the Bush administration met in vice president Dick Cheney's office to consider methods of initiating a war with Iran. One idea considered was staging a false flag operation involving the use of Navy SEALs dressed as Iranian PT boaters who would engage in a firefight with US ships. This idea was shot down. This claim has not been verified.[31]

    When, in October 2007, he was asked about presidential candidate Hillary Clinton's hawkish views on Iran, Hersh claimed that Jewish donations were the main reason for these:

    In the April 17, 2006 issue of The New Yorker,[28] Hersh claimed that the Bush administration had plans for an air strike on Iran. Of particular note in his article was that a US nuclear first strike (possibly using the B61-11 bunker-buster nuclear weapon) is under consideration to eliminate underground Iranian uranium enrichment facilities. In response, President Bush cited Hersh's reportage as "wild speculation." [29]

    In January 2005, Hersh alleged that the US was conducting covert operations in Iran to identify targets for possible strikes. Hersh also claimed that Pakistan and the United States had struck a "Khan-for-Iran" deal in which Washington would look the other way at Pakistan's nuclear transgressions and not demand handing over of its infamous nuclear scientist A. Q. Khan, in return for Islamabad's cooperation in neutralizing Iran's nuclear plans. This was also denied by officials of the governments of the US and Pakistan.

    Iran

    James Baker that the Iraq sanctions would only be lifted when Hussein was removed from power. The justification for sanctions was disarmament. The CIA offered the opinion that containing Hussein for six months would result in the collapse of his regime. According to Hersh, this policy resulted in the invasion and occupation of Iraq.[27]

    In May 2004, Hersh published a series of articles which described the treatment of detainees by US military police at Abu Ghraib prison near Baghdad, Iraq.[24] The articles included allegations that private military contractors contributed to prisoner mistreatment and that intelligence agencies such as the CIA ordered torture in order to break prisoners for interrogations. They also alleged that torture was a usual practice in other US-run prisons as well, e.g., in Bagram Theater Internment Facility and Guantanamo. In subsequent articles, Hersh claimed that the abuses were part of a secret interrogation program, known as "Copper Green". According to Hersh's sources, the program was expanded to Iraq with the direct approval of Defense Secretary Donald Rumsfeld, both in an attempt to deal with the growing insurgency there and as part of "Rumsfeld's long-standing desire to wrest control of America's clandestine and paramilitary operations from the C.I.A."[25] Much of his material for these articles was based on the Army's own internal investigations.[26]

    A March 7, 2007, article entitled, "The Redirection" described a recent shift in the [23]

    Hersh has written a series of articles for The New Yorker magazine detailing military and security matters surrounding the US-led invasion and subsequent occupation of Iraq. In March 2002, he described the planning process for a new invasion of Iraq that he alleged had been on-going since the end of the First Gulf War, under the leadership of Cheney, Paul Wolfowitz, Fried and other neo-conservatives. In a 2004 article, he alleged that Vice President Dick Cheney and Secretary of Defense Donald Rumsfeld circumvented the normal intelligence analysis function of the CIA in their quest to make the case for the 2003 invasion of Iraq. Another article, "Lunch with the Chairman", led Richard Perle, a subject of the article, to call Hersh the "closest thing American journalism has to a terrorist."[22]

    Iraq

    Hersh strongly criticized Bill Clinton's decision to destroy, on August 20, 1998, the Al-Shifa pharmaceutical factory in Sudan. Al-Shifa, the largest pharmaceutical factory in Sudan, accounted for half the country's domestically produced medicines.[21]

    Attack on pharmaceutical factory in Sudan

    Hersh repeated the allegations during a press conference held in London to publicize his book. No British newspaper would publish the allegations because of Maxwell's famed litigiousness. However, two British MPs raised the matter in the House of Commons, which meant that British newspapers were able to report what had been said without fear of being sued for libel. Maxwell called the claims "ludicrous, a total invention". He fired Nick Davies shortly thereafter.[20]

    In The Samson Option: Israel's Nuclear Arsenal and American Foreign Policy (1991), Hersh wrote that Nicholas Davies, the foreign editor of The Daily Mirror, had tipped off the Israeli embassy in London about Mordechai Vanunu. Vanunu had given information about Israel's nuclear weapons program first to The Sunday Times and later to the Sunday Mirror. At the time, the Sunday Mirror and its sibling newspaper, the Daily Mirror were owned by media magnate Robert Maxwell who was alleged to have had contacts with Israel's intelligence services. According to Hersh, Davies had also worked for the Mossad. Vanunu was later lured by Mossad from London to Rome, kidnapped, returned to Israel, and sentenced to 18 years in jail. Davies and Maxwell published an anti-Vanunu story that was claimed by critics to be part of a disinformation campaign on behalf of the Israeli government.[19]

    Mordechai Vanunu and Robert Maxwell

    Later releases of government information confirmed that there was a PSYOPS campaign against the Soviet Union that had been in place from the first few months of the Reagan administration. This campaign included the largest US Pacific Fleet exercise ever held, in April to May 1983. The report states that the Soviets "probably didn't know (KAL 007) was a civilian aircraft" and uses Hersh's book as a reference for the PSYOPS campaign.[18] Documents declassified by the Russians during the Yeltsin era, showed that the Soviets had recovered 007's "black box" and that packages of children's clothing were dumped into the ocean hundreds of miles south, to throw off efforts to locate the wreckage. The Korean airliner was proved not to be on a spy mission. Hersh has never issued a retraction of his charges.

    In The Target Is Destroyed (1986), Hersh alleged that the shooting down of Korean Air Flight 007 in September 1983 by the Soviet Union was due to a combination of Soviet incompetence and United States intelligence operations intended to confuse Soviet responses.

    KAL 007

    In early 1974, Hersh had planned to publish a story on "Project Jennifer" (later revealed to be named Project Azorian and Operation Matador), a covert CIA project to recover a sunken Soviet navy submarine from the floor of the Pacific Ocean. CIA director William Colby discussed the operation with Hersh in 1974, but obtained his promise not to publish while the operation was active. Bill Kovach, The New York Times Washington, D.C. bureau chief at the time, said in 2005 that the government offered a convincing argument to delay publication in early 1974—exposure at that time, while the project was ongoing, "would have caused an international incident". The NYT eventually published Hersh's account on March 19, 1975, after a story appeared in the Los Angeles Times, and included a five-paragraph explanation of the many twists and turns in the path to publication. It is unclear what, if any, action was taken by the Soviet Union after learning of the story. It was later revealed that the leaks prevented a second recovery attempt of the submarine after a small portion of it was raised in the summer of 1974.[17]

    Project Jennifer

    Hersh had been directed to the Calley court-martial by Geoffrey Cowan of The Village Voice and later remarked, "Yeah, part of me said, 'Fame! Fortune! Glory!' The other part was very pragmatic [in thinking] about, 'How are you going to prove this?'"[13] A critical attitude to Hersh perceives him as the mere instrument by which the My Lai massacre became public knowledge and a part of the machine with which the army built its case against a scape-goat. According to this view, Hersh served in this way to shape the memory the military wanted—an exceptional atrocity, an anomaly, that was dealt with.[14][15][16]

    On November 12, 1969, Hersh reported the story of the My Lai Massacre, in which hundreds of unarmed Vietnamese civilians were murdered by US soldiers in March 1968.[11] The report prompted widespread condemnation around the world and reduced public support for the Vietnam War in the United States. The explosive news of the massacre fueled the outrage of the US peace movement, which demanded the withdrawal of US troops from Vietnam. Hersh wrote about the massacre and its cover-up in My Lai 4: A Report on the Massacre and Its Aftermath (1970) and Cover-up: The Army's Secret Investigation of the Massacre at My Lai 4 (1972). A movie was produced, based on this book, by Italian director Paolo Bertola in 2009.[12]

    My Lai Massacre

    Selected stories

    Hersh has appeared regularly on the syndicated television news program Democracy Now![10]

    His 1983 book The Price of Power: Kissinger in the Nixon White House won him the National Book Critics Circle Award and the Los Angeles Times book prize in biography. In 1985, Hersh contributed to the PBS television documentary Buying the Bomb. In 1993 Hersh became a regular contributor to The New Yorker.[9]

    After the New York Times

    In 1975, Hersh was active in the investigation and reporting of Project Azorian (which he called Project Jennifer), the CIA's clandestine effort to raise a Soviet submarine using the Howard Hughes' Glomar Explorer. This was one of the most complex, expensive, and secretive intelligence operations of the Cold War at a cost of about $800 million ($3.8 billion in 2015) dollars.

    In 1972, Hersh was hired as a reporter for the Washington bureau of The New York Times, where he served from 1972 to 1975 and again in 1979. Hersh reported on the Watergate scandal, though most of the credit for that story went to Carl Bernstein and Hersh's longtime rival Bob Woodward. Nonetheless, Hersh's Watergate investigations led him in 1983 to the publication of The Price of Power: Kissinger in the Nixon White House, a damning portrait of Henry Kissinger that won the National Book Critics Circle Award.

    After leaving the McCarthy campaign, Hersh returned to journalism as a freelancer covering the Vietnam War. In 1969, Hersh received a tip from Geoffrey Cowan of The Village Voice regarding an Army lieutenant being court-martialled for killing civilians in Vietnam. His subsequent investigation, sold to the Dispatch News Service, was run in thirty-three newspapers and exposed the My Lai massacre, winning him the Pulitzer Prize in 1970.[7][8]

    Hersh was born on April 8, 1937[6] in Chicago to Yiddish-speaking Lithuanian Jewish parents who emigrated to the US from Lithuania and Poland and ran a dry-cleaning shop in Chicago's Austin neighborhood. After graduating from the University of Chicago with a History degree, Hersh found himself struggling to find a job. He began working at Walgreens before being accepted into University of Chicago Law School but was soon expelled for poor grades.[7] After returning for a short time to Walgreens, Hersh began his career in journalism as a police reporter for the City News Bureau in 1959. He later became a correspondent for United Press International in South Dakota. In 1963, he went on to become a Chicago and Washington correspondent for the Associated Press. While working in Washington Hersh first met and befriended I. F. Stone, whose I. F. Stone's Weekly would serve as an initial inspiration for Hersh's later work. It was during this time that Hersh began to form his investigative style, often walking out of regimented press briefings at the Pentagon and seeking out one-on-one interviews with high-ranking officers. After a falling out with the editors at the AP when they insisted on watering down a story about the US government's work on biological and chemical weapons, Hersh left the AP and sold his story to The New Republic. During the 1968 presidential election, he served as press secretary for the campaign of Senator Eugene McCarthy.

    Early years

    Contents

    • Early years 1
    • After the New York Times 2
    • Selected stories 3
      • My Lai Massacre 3.1
      • Project Jennifer 3.2
      • KAL 007 3.3
      • Mordechai Vanunu and Robert Maxwell 3.4
      • Attack on pharmaceutical factory in Sudan 3.5
      • Iraq 3.6
      • Iran 3.7
      • Lebanon 3.8
      • Killing of Osama bin Laden 3.9
      • Syrian Civil War 3.10
    • Criticism 4
      • Kennedy research 4.1
      • Use of anonymous sources 4.2
      • Speeches 4.3
      • Link between the US government and Fatah al-Islam 4.4
      • Morarji Desai libel suit 4.5
      • Awards, honors and associations 4.6
    • Publications 5
    • See also 6
    • References 7
    • External links 8

    He first gained recognition in 1969 for exposing the My Lai Massacre and its cover-up during the Vietnam War, for which he received the 1970 Pulitzer Prize for International Reporting. He, in 2004, reported on the US military's mistreatment of detainees at Abu Ghraib prison.

    [5]

    This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
     
    Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
     
    By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
     



    Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from iCloud eBook Library are sponsored by the World Library Foundation,
    a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.